ניהול ויעוץ עסקי
פרופיל   שרותים   קרנות ומימון   מאמרים   פגישת היכרות 

שיווק בעסק הקטן

דוד אמסטר | מנכ"ל חברת אמיר ניהול ויעוץ עסקי

השיווק בכל עסק הוא המזרים את ה"חמצן" החיוני לקיום העסק והתפתחותו.
במשפט מחץ ניתן לומר - "עסק שאינו משווק - שובק!".

בכל ארגון יש להקצות לשיווק משאבים בכספים וכוח אדם ואלה צריכים להיות מותאמים לגודל הארגון וחוסנו הכלכלי. ארגונים גדולים מקיימים יחידות עצמאיות עם תקציבים ראויים המרכזים באופן בלעדי את נושא השיווק. בארגונים קטנים:
א. המשאבים הכספיים מוגבלים.
ב. השיווק הוא חלק מהפעילות של אנשי הארגון ולא תחום בלעדי.
ג. אין צורך / הצדקה / יכולת להעסיק גורמי שיווק מקצועיים.
בארגונים הקטנים (1-30 מועסקים), השיווק צריך להיות מותאם למגבלות שצוינו לעיל.

אם נערוך ניתוח בדיעבד בכל ארגון "כיצד נקלטת עבודה?" אזי נזהה בדרך כלל את המנגנונים הבאים:
א. פרסום על אפיקיו השונים - כרוך בדרך כלל בהשקעות גדולות ומתמשכות עד לקבלת תוצאות.
ב. מוניטין וניסיון רב שנים - משפיע בעיקר על לקוחות קיימים.
ג. בלעדיות במוצר / שירות - נדיר, וכנראה כבר לא מתאים למעצבים.
ד. חבר מביא חבר או לקוח מביא לקוח.
ה. קשרים אישיים ומעגלי הכרויות.

למנגנוני השיווק שצוינו בסעיפים ד' ו-ה' מספר מכנים משותפים:
א. הם אינם מצריכים השקעה כספית כלל.
ב. הם מתאימים לכל אחד. אין צורך בהכשרה מוקדמת.
ג. ניתן לווסת את המאמץ המושקע בהם.

אלה המנגנונים שאנו ממליצים לתפעל באופן שוטף בעסקים קטנים אולם - כיצד ניתן לממש מנגנונים אלה הלכה למעשה?
גם כאן אנו ממליצים על מספר כללי זהב:

יש להקצות לשיווק מסגרת זמן קבועה - לפחות חצי יום בשבוע. לאחר שבחרת יום מועדף, סמן ביומן לפחות 6 חודשים קדימה, כי יום זה הוא "קודש לשיווק"! והוא דוחה כל משימה אחרת.

את השיווק לא עושים מהכיסא במשרד, אלא בשטח! ורק שם.

המטרה לפגוש את כל הלקוחות הקיימים ו"לחלץ" מכל אחד שני שמות של לקוחות פוטנציאליים. אל תשלב זאת בפגישת עבודה שגרתית, אלא תאם פגישה ספציפית למטרה זו.

לא כל מאמץ מביא תוצאות. ניתן לערוך ניתוח תוצאות רק לאחר שקיימות לפחות 50 פגישות שיווק.

"חבוש מסכה" - גם אם נדחית או נהגו בך בחוסר נימוס, זה אף פעם לא אישי כלפיך, אלא כלפי "האיש במסכה".

"יגעת ומצאת - תאמין" - סמוך על ניסיונם של אחרים. השיטה עובדת ומביאה פירות. אולם - בהדרגה ועם הזמן. זה לא עובד מיד ועכשיו.

השתתף בימי עיון / כנסים שונים בהם תפגוש לקוחות פוטנציאליים ותוכל ליצור עמם קשר ראשון ישיר ולא דרך החסמים הרגילים (מזכירה, חוסר זמן וכו').



ת.ד. 121 מושב חמד 50295 | טלפון: 1599-590-555