ניהול ויעוץ עסקי
פרופיל   שרותים   קרנות ומימון   מאמרים   פגישת היכרות 

הנעת עובדים

דוד אמסטר | מנכ"ל חברת אמיר ניהול ויעוץ עסקי

יש פתגם ידוע שאומר: "יותר קל לעצור סוסים דוהרים, מאשר להריץ סוסים מתים".
הפתגם קולע לזוויות שונות של הסתכלות על כל עסק והוא גם נכון להתייחסות לצוות העובדים. מוטב עובדים בעלי מרץ, יוזמה ומוטיבציה מאשר עובדים אדישים ומתוסכלים.

אך מהו ה"תבלין" שגורם לצוות העובדים להימנות על הקבוצה הראשונה ולא השניה?
התשובה כמובן רחבת היקף ואנו נציין רק מספר נקודות חשובות:
השיטה הניהולית השמרנית גרסה "כמה שידע עובד פחות הוא מזיק פחות".
הניהול המודרני גורס - שתף את העובדים במידע לא רק בתחום עיסוקם הספציפי, אלא. ובמיוחד מידע על העסק בכלל. זהו המקום בו הם פעילים רב שעות היממה ובזמנים היצירתיים ביותר שלהם.
המידע מעניק לעובדים בטחון ורותם אותם לרצון להצליח ולבסס את המקום המספק להם בטחון כלכלי.

לעובדים חלק חשוב במימוש החזון של העסק ולכן מומלץ לשתף את העובדים בגיבוש תכנית יעדים לטווח בינוני ולטווח ארוך. לעובדים מידע רב וחיוני ורעיונות מועילים לגיבוש תכנית יעדים והשתתפותם בהכנתה רותם אותם גם למאמץ לממשה. ההצלחה בעסק היא תוצאה בדרך כלל של עבודת צוות יעילה ועל כן היא גם שייכת לכולם. חשוב לקבוע מנגנון מתאים בכל עסק שיתגמל את העובדים וישתף אותם בהצלחה. יש לטפח בקרב העובדים שהעסק "שייך" לכולם וההצלחה של העסק תשפיע באופן ישיר גם על הרווחה האישית של כל עובד.

הפקת לקחים הוא מרכיב חיוני בשיפור ביצועים. חשוב לקבוע עם העובדים נוהל מסודר להפקת לקחים מכל פרוייקט או משימה. ההערות של העובדים כלפיך חשובות לא פחות מההערות בכוון השני, על כן עודד אותם להעיר ולהאיר.

המשאב האנושי - "טיפול 10,000".
כל בעל רכב מודע לחשיבות הטיפולים התקופתיים ברכב. ביצוע הטיפולים במועד וע"י אנשי מקצוע מתאימים מבטיח: אמינות הרכב בעבודה, בטיחות בנסיעה ושמירת ערך ההשקעה.
כל עובד מקצועי יקר לארגון הרבה יותר מרכב משלושה טעמים:
א. ההשקעה בהכשרת עובד מקצועי עד לשלב שהוא מביא תועלת כלכלית משמעותית יקרה יותר מרכישת רכב.
ב. התרומה של העובד המקצועי לארגון משתבחת עם הזמן (בדרך כלל). ערך הרכב יורד עם הזמן.
ג. התחזוקה התקופתית של העובד אינה כרוכה בהשקעה כספית כלל.

חובה לקיים עם העובדים שיחות תקופתיות ברמה האישית וברמת הקבוצה. מומלץ לפחות פעם בחודשיים. זהו "טיפול 10,000" הנדרש. השיחה האישית כמשמעותה נועד לדון בעיניני הפרט של העובד (שכר, תנאים, קידום וכו') השיחה הקבוצתית מטרתה להעביר עדכונים הדדיים, ולדון בניתוח ביצועים מחד ובתכנית היעדים מאידך.

כאמור במאמר זה נגענו רק בקצת מהתחום הרחב של הנעת עובדים. אנו ממליצים למנהלים בארגון להרחיב הידע בנושא באמצעות השתלמויות וסדנאות רלוונטיות.

ומספר כללי זהב בהנעת עובדים:

העובדים הם הליבה של העסק. חשוב לספק להם מידע מפורט ועדכני אודותיו.

בצבא נהוג לקרוא "אחרי" בעבודה הקריאה היא "ביחד".

שתף את העובדים בהתלבטויות ותן להם מרחב עצמאי.

טפח גישה של ראש גדול ותן לעובדים לקחת חלק בעיצוב החזון של העסק.

סדנאות והשתלמויות רלוונטיים הם השקעה קטנה ותוצאה גדולה -אל תחסוך בהם -להפך.

תפקיד המנהל הוא לטפל בחריגים. תן לעובדים לנהל את השגרה.



ת.ד. 121 מושב חמד 50295 | טלפון: 1599-590-555